Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində ən böyük sənətkarlardan biri kimi tanınan Hüseyn Cavid öz yaradıcılığı ilə dramatugiyamızda yeni bir janrın – fəlsəfi dramın əsasını qoydu. Onun “İblis”,”Şeyx Sənan”,”Topal Teymur”,”Peyğəmbər” və s. pyeslərində bəşəriyyəti düşündürən qlobal fəlsəfi problemlər qoyulub həll edilmişdir.
Hüseyn Cavid yaradıcılığının yetkin dövründə - 1922-ci ildə yazılmış “Peyğəmbər” pyesində də mütəfəkkir şairin bəhrələndiyi bir sıra fəlsəfi motivlər öz əksini tapmışdır. Əksər pyeslərində olduğu kimi, bu əsərdə də bir filosof-şair Cavidi düşündürən, hər şeydən öncə əksliklərin, ziddiyyətlərin vəhdəti qanunudur. Əsərdə bədii təcəssümünü tapmış bu qanun istər baş qəhrəman olan Peyğəmbərin xarakerinin açılışında, istərsə də başqa xətlərdə özünü göstərir. Peyğəmbər əslində bir-birinə əks olan iki zidd qüvvənin – Mələklə Skeletin vəhdətindən ibarətdir.
Pyesdə Hegelin məşhur triadasını bədii şəkildə izləmək olar. Mələk – tezis, Skelet- antitezis, Peyğəmbər – isə sintez terminlərinin fəlsəfi tutumuna cavab verir. Cəmiyyətdə baş alıb gedən zülmü və zorakılığı, cinayət və haqsızlıqları önləmək üçün Kitab-elm, maarif gətirən Mələyin əksinə olaraq, özünü “qədim filosof” adlandıran Skelet tamamilə başqa yol təklif edir.
İnqilab istəyirmisən, mana bax,
İştə kəskin qılınc,kitabı urax,
Əvət, ancaq qılıncdadır qüvvət,
Bundadır haqq, şərəf və hürriyyət!
Əsər boyu uzun müddət Skeletin məsləhətlərinə əməl etmək istəməyən Peyğəmbər sonunda onu qəbul etməyə məcbur olur:
Xəstə bir üzvə bənzər amili-şər,
Kəs də, bulsun şəfa
vücudi-bəşər...
-deyən Skeletin uzatdığı, qılıncı qəbul edən Peyğəmbər, xeyirin mükafata, şərinsə cəzaya layiq olduğunu lakonik şəkildə belə ifadə edir:
Əvət, ən doğru, ən gözəl ayin:
Əhli – vicdanə busə, xainə-kin!
Peyğəmbərin bu sözləri ilə başlayan sintez prosesi onun final monoloqu ilə başa çatır.
Məncə, əzmək də, əzilmək də xəta,
Haqqı sev, haqsızı dəf et! Zira
Yaqışır haqqa məhəbbət, hörmət,
Kinli cəllada ədavət, nifrət.
Dərin erudisiyalı bir sənətkar kimi H.Cavid istər Qərb, istərsə də Şərq ictimai fikrindən faydalanaraq, öz bədii məqsədinə çatmaq yolunda isifadə etmişdir. “Peyğəmbər” pyesindəki bir sıra moivlərllə zərdüştlük fəlsəfəsinin başlıca müddəaları arasında da müəyyən paralellər aparmaq mümkündür. Məsələn, Peyğəmbərin bir dramatik xarakter kimi tam formalaşmasına qədər onun hərəkətlərini diqtə edən Mələk və Skelet, dualist zərdüşti fəlsəfəsindəki Ahura Məzda və Əhrimanla müqayisə edilə bilər.
H.Cavid İslam dininin klassik abidələrinə “Quran”a, hədislərə, Əli-İbn Əbutalibin “Divan”, “Nəhcül-bəlağa” kimi əsərlərinə çox dərindən bələd olmuş və bunlardakı fəlsəfi fikirlərdən “Peyğəmbər” pyesində istifadə etmişdir. Həm də şair bu əsərlərdən iqtibas etdiyi fəlsəfi fikirləri əsas etibarilə peyğəmbərin , yaxud
Əlinin öz dilindən vermişdir. Məsələn, “Quran”ın “Bəqərə” surəsinin yeddinci ayəsində deyilir:”Allah onların ürəyinə və qulağına möhür vurmuşdur. Gözlərində də pərdə vardır. Onları böyük bir əzab gözləyir!”
“Peyğəmbər” pyesində həmin ayənin bədii iqtibası ilə H.Cavid ictimai mühiti təsvir etməyə nail olmuşdur:
Əvət, gözlər kordur, qulaqlar sağır,
Vicdanlar qabadır, tənələr ağır.
Fəqət sağır qulaqları açmalı,
Tikanlı yollara güllər saçmalı.
Əvət, açmalı kor olmuş gözləri,
Əvət, dinlətməli acı sözləri.
Pyesdə Əbu Talib oğlunun:
Fəqət,məncə,elm,ədəb,
Həsəb-nəsəbdən müqəddəm –
sözləri də bilavasitə Həzrət Əlinin “Divan”ından götürülmüşdür.
Peyğəmbərin bu məzmunda olan məşhur hədisini də H.Cavid bir qədər dəyişdirərək, aşağıdakı kimi verir:
Etsə bir ləhzə təfəkkür birisi,
Məncə, min illik ibadətdən eyi.
Yeri gəlmişkən, bu hədisin ifadə etdiyi fəlsəfi dünyagörüşü,yəni elmin, düşüncənin, təfəkkürün quru ibadətdən üstünlüyü Azərbaycan poeziyasında öz əksini çox-çox əvvəllər tapmış, klassiklərimizin yaradıcılığında, bədii şəkildə təcəssüm olunmuşdu. Hələ “Peyğəmbər” pyesinin yazılmasından tam 400 il öncə böyük Füzuli öz əsərlərində zahidi-yəni ibadət yolu ilə Allaha yaxınlaşmaq istəyəni arzulamamış, arifi – yəni elm yolu ilə Allahı dərk etmək istəyəni isə tərifləmişdi.
İslam fəlsəfi sistemində yaranıb formalaşmış sufizm dünyagörüşünün termin və müddəalarına da “Peyğəmbər” pyesində rast gəlmək mümkündür. Bu termin və müddəalar əsas etibarilə Peyğəmbərin ipostasislərindən biri olan Mələk obrazının dili ilə verilir. Elə əsərin başlanğıcında Mələk, vəhdəti-vücud fəlsəfəsinin müddəalarına söykənərək deyir:
Ayrı olsaq da, iştə hər ikimiz,
Bir rübabın inildəyən səsiyiz.
Mən sənəm, sən də mən,şaşırma əvət,
Mən sənin əqlinəm, fəqət daim
Bu qiyafətlə zahir olmadayım.
Əsərdə sufizm terminləri olan “hüsnü-mütləq”,”cüz”,”küll”,”zərrə”,”vücudi-mütləq” və s. ifadələrin yerində işlənməsi, H.Cavidin bu fəlsəfi dünyagörüşünün mahiyyətinə yaxından bələdliliyini sübut edir.
Maraqlıdır ki, Mələk sufizm dünyagörüşünü təmsil edirsə, Peyğəmbərin digər ipostasisi – Skelet hürufizmə çox meyl edir. Peyğəmbərin Tanrıya hədsiz məhəbbət və bağlılığını müşahidə edən Skelet:
Fəqət tapdığın ulu Tanrı,
Sən özünsən, deyil o səndən ayrı.
Əvət, sən o küllün cüzisən, inan!
Əfsus, üzc uzaqdır küllü sormaqdan.
Sonunda Skeletin qılıncı ilə birgə, Peyğəmbər onun bu müddəasını da qəbul edir və:
Əvət, arif düşünür, haqqı bulur,
Aqibət kəndisi bir tanrı olur –
nəticəsinə gəlir.
“Peyğəmbər” pyesinin fəlsəfi strukturu ümumilikdə Hüseyn Cavid dramaturgiyasının fəlsəfi strukturu ilə qırılmaz şəkildə bağlıdır və orada özünəməxsus bir mərhələ təşkil edir. Bu mərhələdə H.Cavidin gəldiyi başlıca nəticəni üzə çıxarmaq çətin olsa da, bunun:
“MƏHƏBBƏTDİR ƏN BÖYÜK DİN!” fikrində ifadə olunduğu ehtimalını irəli sürmək olar. Lakin bu da maraqlıdır ki, filosof-sənətkar məhəbbətin özünə də ziddiyyətlərin – kin və istəyin vəhdəti kimi baxır.
Rəylər
Rəy yaz